آماده‌باش نظام بانكي
نوشته شده توسط : مارال

دنياي اقتصاد: در حالی که گمانه‌زنی‌ها برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بالا گرفته است؛ ريیس‌کل بانک مرکزی از آماده‌باش سیستم بانکی برای مدیریت تراکنش‌های احتمالی پس از اجرای برنامه خبر داد.

محمود بهمنی در پاسخ به سوالی در مورد آمادگی بانک‌ها به عنوان اهرم اصلی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: بانک‌ مرکزی و سیستم بانکی همیشه در حالت آماده باش قرار دارند، اما الان منتظر هستیم تا ببینیم آقایان چه تصمیمی می‌گیرند، براساس همان تصمیم بنده بلافاصله به‌صورت دقیق برنامه‌های بانک مرکزی و سیستم بانکی را برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام خواهم کرد. او افزود: در زمان اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها بانک مرکزی توانست با 140 میلیون تراکنش بانکی، سیستم را رهبری کند. بهمنی در پاسخ به این سوال که «آیا بانک مرکزی برنامه‌های لازم را در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تدوین کرده یا اگر مجلس با اجرای فاز دوم موافقت نکند بانک مرکزی استراتژی خاصی را برای سیستم بانکی در نظر دارد؟» گفت: بانک مرکزی همیشه به روز است و متناسب با کوچک‌ترین تصمیم در دولت و مجلس تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری خواهد کرد.
نرخ تورم هدف بانک مرکزی با اجرای فاز دوم هدفمندی

نرخ تورم در آذر ماه سال‌جاری به بیش از 27 درصد رسیده است. این در شرایطی است که برخی از نمایندگان مجلس از افزایش نرخ تورم در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داده و معتقدند که به همین دلیل الان، زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیست. نرخ تورم در آذر ماه امسال به طور میانگین به 4/27 درصد رسیده است. ضمن اینکه تورم نقطه به نقطه نیز در آذر ماه امسال نزدیک به 37 درصد بوده است. این ارقام در شرایطی از سوی بانک مرکزی اعلام شده که در آذر ماه سال 89 یعنی زمان آغاز به کار مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها، تورم به صورت میانگین حدود 10 درصد بوده است. با توجه به پیش‌بینی افزایش قیمت حامل‌های انرژی و گمانه‌زنی‌های مختلف از قیمت‌های جدید، اضافه شدن به تورم موجود موضوعی بدیهی است، اما ريیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال خبرگزاری «تسنیم» که: «با توجه به برآورد دولت از قیمت حامل‌های انرژی در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، میانگین تورمی که بانک مرکزی برای این بازه زمانی پیش‌بینی کرده چقدر است؟» عنوان کرده است: «هدفمندی یارانه‌ها را بخش دیگری اجرا می‌کند، بانک مرکزی منتظر است تا نحوه و فرآیند اجرایی هدفمندی یارانه‌ها مشخص شود» او اضافه کرد: «من 2 سال قبل هم پیش از اجرای فاز اول عرض کردم که بانک مرکزی منتظر است تا فرآیند اجرایی مشخص شود تا بلافاصله بعد از آن برآورد خود را اعلام کند.» دو سال پیش بانک مرکزی از افزایش 15 درصدی نرخ تورم در صورت اجرای هدفمندی یارانه‌ها خبر داده بود. البته این نرخ گرچه محقق شد اما بعدها روند صعودی گرفت.

بهمنی در این باره گفت: «نرخ تورم همانی شد که بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بود البته این نرخ در شرایطی محقق شد که برخی از دوستان نرخ تورم 70 الی 75 درصدی را برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌کردند.» وی افزود: «اما بانک مرکزی در همان مقطع اعلام کرد نرخ تورم در صورت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 15 درصد بیشتر از نرخ تورم آن زمان (پیش از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها) افزایش خواهد یافت؛ در آن مقطع نرخ تورم حدود 8 الی 9 درصد بود که با افزایش 15 درصدی تورم به رقم 23 درصد رسید.»
ريیس‌کل بانک مرکزی در همین ارتباط به نرخ تورم 27/4 درصدی آذر ماه اشاره و تصریح کرد: «ما منتظریم ببینیم آقایان درباره هدفمندی یارانه‌ها چه تصمیمی خواهند گرفت؛ آیا می‌خواهند فاز دوم هدفمندی را این طرف سال اجرا کنند یا به سال بعد موکول کنند؟ آیا قرار است هدفمندی را یک مرتبه اجرا کنند یا مرحله به مرحله. تمام این راه‌های پیش رو می‌تواند در میزان افزایش نرخ تورم موثر باشد.»
فروش 4 میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات
چندی پیش خبری مبنی‌ بر «محرمانه شدن آمار ارز فروخته شده در مرکز مبادلات ارزی» منتشر شد که ريیس‌کل بانک مرکزی این موضوع را تکذیب کرد. او از فروش 4میلیارد دلار ارز خبر داد و گفت: دلار مبادلاتی «ارز مرجع» کشور نمی‌شود. بهمنی در پاسخ به این سوال که «برخی‌ها عنوان می‌کنند استراتژی بانک مرکزی در خصوص میزان ارز فروخته شده در مرکز مبادلات ارزی کشور عدم اعلام این رقم و محرمانه بودن آن است، آیا درآمد حاصل از این محل جزو امور محرمانه به حساب می‌آید؟» گفت: خیر اصلا؛ درآمد حاصل از فروش ارز در مرکز مبادلات ارز هیچ وقت محرمانه نبوده و نخواهد بود. وی در همین ارتباط افزود: بانک مرکزی تاکنون حدود 4 میلیارد دلار در مرکز مبادلات ارزی کشور ارز فروخته است.

به بانک مرکزی مجال تصمیم‌گیری دهند

طی هفته‌های اخیر برخی چهره‌های اقتصادی دولت در سخنانی جداگانه اعلام کردند قرار است ارز مبادله‌ای به‌عنوان ارز مرجع کشور انتخاب شود ؛ ريیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که «آیا دولت و بانک مرکزی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نرخ دلار مبادلاتی «ارز مرجع» کشور شود؟» گفت: «بانک مرکزی هنوز در خصوص اینکه دلار مبادلاتی به‌عنوان ارز مرجع کشور انتخاب شود، تصمیم نگرفته است؛ باید توجه داشته باشید که این قبیل تصمیمات مربوط به بانک مرکزی است.»
بهمنی در همین ارتباط تاکید کرد: «وزارت صنعت و سازمان غله و ... حتما اجازه می‌دهند که بانک مرکزی تصمیم خود را بگیرد.»

هرگز اجازه قیمت‌گذاری طلا با ارز مبادله‌ای را نمی‌دهیم
بهمنی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد قیمت گذاری طلا و اینکه طی هفته‌های اخیر دادسرا، روسای اتحادیه‌های طلا و جواهر را احضار و آنها را مکلف به قیمت‌گذاری طلا و سکه با ارز مبادله‌ای کرده است، گفت: بانک مرکزی هرگز چنین اجازه‌ای را نخواهد داد، برای اینکه طلا یک کالای لوکس است و هیچ دلیلی ندارد که بانک مرکزی بخواهد به کالای لوکس یارانه اختصاص دهد.

افزایش نرخ دلار شایعات بازاری است

بهمنی در پاسخ به این سوال که برنامه بانک مرکزی برای ثبات واقعی نرخ دلار چیست؟ توضیح داد: «هم اکنون نرخ دلار در بازار ثابت است و بین نرخ 3219 الی 3220 است.»
او با «رد افزایش قیمت دلار در روزهای آینده» افزود: «این پیش‌بینی‌ها شایعات است؛ بنده فکر می‌کنم مهم این است که بانک مرکزی چگونه ارز را به بازار عرضه کند اگر هر قیمتی در نظر گرفته شود و به همان میزان بانک مرکزی در بازار ارز عرضه کند دیگر دلیلی ندارد، نرخ ارز افزایش پیدا کند.»

افتتاح حساب با شماره ملی

ريیس‌کل بانک مرکزی در ادامه درباره اعلام برخی بانک‌ها مبنی بر اینکه مردم از این پس تنها می‌توانند یک حساب آن هم با شماره ملی در تمام بانک‌های دولتی و خصوصی داشته باشند به بیان توضیحاتی پرداخت و به مردم اطمینان داد که این طرح به معنای جمع آوری تمام حساب‌های بانکی آنها نیست.
بهمنی تاکید کرد: این طرح در حال بررسی در بانک مرکزی است و همچنان کارشناسان مربوطه روی این طرح کار می‌کنند. این مقام مسوول در شبکه بانکی گفت: بانک مرکزی در حال فعالیت روی این طرح است و زمانی که به جمع‌بندی رسید اطلاع‌رسانی لازم را خواهد کرد




:: موضوعات مرتبط: داخلی , ,
:: برچسب‌ها: بانک"هدفمندی یارانه ها ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 بهمن 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: